Een nieuwe start in Nepal - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Arianne Vreugd - WaarBenJij.nu Een nieuwe start in Nepal - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Arianne Vreugd - WaarBenJij.nu

Een nieuwe start in Nepal

Blijf op de hoogte en volg Arianne

13 Mei 2014 | Nepal, Pokhara

Namaste!

Ik heb besloten dat ik mijn verslagen moet verbeteren, merk dat wanneer ik minder chill in m'n vel zit dat niet bevorderlijk is voor m'n verslagen.

Ik ga dus stoppen met proberen de verslagen zo kort mogelijk te maken en ALLE onbenullige details ga ik vermelden...

Zaterdag hebben we, na lang wikken en wegen, besloten een dagdeel te raften op een van de wildere rivieren, de Upper seti.
De raft-guide vond vooral ik een erg knappe en leuke man dus kreeg meteen deja vu's van m'n vorige raft-avontuur in Thailand met de toenmalige gids (voor vragen: info bij IJtske op te vragen :-p)...

Zaterdag heb ik vervolgens besloten er een vakantie-dag van te maken dus jurk aan zonder mouwtjes en lekker de hele dag in het toeristengebied Lakeside dartelen. Drankje hier en hapje daar...
Heb nu van de 10 dagen 9 x rijst gegeten dus lekker pasta'tje halen ofzo.

Ik zal even in het kort een lijstje maken met dingen waar ik me over verbaasde of waaraan ik (nog) moet wennen in dit land:

- ik moet aan de "verkeerde" kant van de weg fietsen
- ik mag geen blote schouders of kleding eindigend boven m'n knie
(Wat vooral na het douchen voordat ik naar bed ga beetje lastig is, dubbel omkleden)
- m'n gastfamilie is erg bezorgd, lijkt net of ik weer thuis woon maar dan nog erger! "Waar ga je heen? Wat ga je daar doen? Met wie ga je? Waarom? Hoe laat ben je thuis? Hoe ga je daar heen?"
Is allemaal heel goed bedoeld natuurlijk!
Maar mocht ik dan later thuis zijn dan verwacht (wat mij over het algemeen NOOOOOIIITTTT gebeurd gaan ze me bellen #omg
- er lopen niet alleen koeien maar ook buffalo's op straat
- ze gebruiken gewoon nergens toiletpapier, ik dacht heel Westers dat ze met links hun billen afveegden met een papiertje maar dat doen ze gewoon met blote handen...
- ik na bijna 2 weken nog altijd moet wennen aan deze wc's en als ik alcohol gedronken heb, ik een score van 100 % heb om mezelf onder te plassen :-s
- je mensen 3 x moet bedanken voor bijvoorbeeld het eten omdat als je, zoals ik, 1 x hartelijk heb bedankt ze zeker nog 3 x gaan vragen of het wel echt lekker was
- mensen eten zonder bestek, heb m'n gastmoeder beloofd dit ook een keer te gaan proberen
- ik nog nooit zoveel "vreemde" gerechten heb gegeten omdat ik gewoonweg niet durf te weigeren (kip wordt met bot en al geserveerd, kool, erwten, wortels, mierikswortel en dat alles nogal spicy)
- ik ga mee in de flow van vieze mensen en was m'n haar hier ongeveer 1 x per week, ik douche wel gewoon iedere dag... Moet het niet overdrijven :-)
- bij binnengaan van een huis moeten schoenen/slippers uit
- je mag niet over iemands benen/voeten heenstappen, dat wordt als onbeschoft ervaren
- je mag niet je voetzolen naar iemand gericht zitten
- je zit voornamelijk op de grond in kleermakerszit (wat het vorige punt nogal ingewikkeld maakt)
- Smakken, boeren en rochelen is allemaal geoorloofd, sterker nog... Het liefst zo hard en veel mogelijk
- prijzen worden in sommige cafés buiten het toeristengebied plotseling verhoogd als ze ons "westerlingen" zien binnenkomen. Van 35 Rupees op de kaart naar 50 Rupees bij afrekenen, hoe bedoel je creatief met cijfers?!

Verder word ik door m'n gastmoeder gekoppeld aan haar neef die tandarts is en een eigen kliniek heeft. Deze man heeft het voor Nepalese begrippen wel goed voor elkaar alleen heeft de man een probleem aan z'n been/voet waardoor hij loopt/waggelt als een soort pinguïn. Niemand weet precies wat er met z'n been is en durf het ook nog niet aan hem zelf te vragen maar dat gekoppel zorgt voor nogal awkward situaties (#FML Lin!!!).
M'n gastmoeder wilde een keer mee naar Lakeside, toen ik hier positief op reageerde zei ze dat het dan ook wel een goed idee was haar neef te vragen, verder word ik steeds uitgenodigd een keer zijn kliniek te bekijken, hij wilde samen met mij op een scooter naar een uitkijkpunt en daarvoor had hij m'n nummer nodig and so on... DUSSSS
Ik wil geen mocca-babies Le!!
Heb dus maandagavond geprobeerd duidelijk te maken dat ik niemand wil kwetsen maar dat ik hoop dat er geen "romantic feelings" zijn want dat ik dat niet wil. De laatste x dat ik iemand subtiel heb geprobeerd af te wijzen werd dat een drama zoals jullie je wellicht kunnen herinneren maar dit verliep goed. Nu maar hopen dat hij mijn "nee" als een Nederlandse nee heeft opgevat in plaats van een Nepalese nee wat altijd nog een beetje of misschien betekend.

Woensdag is er een vakantiedag ingepland en hebben 2 Nederlandse vrijwilligers die hier 4 maanden per jaar wonen een picknick georganiseerd.
Donderdag willen we gaan proberen een zwembad op te zoeken om een middagje te zonnebaden.
Zaterdag gaan we proberen mee te gaan naar een Christelijke kerkdienst met de weeshuizen, blijkt een aparte ervaring te zijn :-)
Kortom... Genoeg te doen!

Voor iedereen die zich zorgen maakte dat ik het niet naar m'n zin had en niet op m'n plek zit... Dat klopt, haha!
Maarrrrr ik heb besloten zo veel mogelijk te genieten van het feit dat ik hier ben en verder op z'n Nepalees wel te zien wat er verder op me af komt :-)

Geen zorgen, alles komt goed!

Liefs!! Xx

  • 13 Mei 2014 - 10:57

    Suzanne:

    Hoe moet je zonnebaden als je geen blote schouders of benen mag? Haha!
    Probeer ervan te genieten, voor je het weet ben je weer thuis! X

  • 13 Mei 2014 - 11:01

    Ada:

    Ieieieieieiuw wat een viezerikken. Wassen ze wel hun handen als ze naar de wc geweest zijn? Laat maar ik hoef het antwoord niet te weten, denk ik. Hahaha het is wel een heeeeele cultuurshock dit.
    Goed dat je er wat van weet te maken. Dit is natuurlijk wel een hele ervaring (of je het er leuk vindt of niet) ik denk dat je achteraf wel met een tevreden gevoel zal terugkijken.
    (en ze hebben alcohol dat verzacht ook wel wat......:))
    Sterkte EN plezier verder!

  • 13 Mei 2014 - 11:05

    Linda:

    Wat een rituelen/regels daar joh! Lukt het een beetje om je aan de regels te houden?
    En wat dat koppelen betreft; het is altijd handig hoor, een tandarts in de familie! Hahaha! Maar ik snap dat het soms een beetje awkward is (#FYL

  • 13 Mei 2014 - 12:13

    Linda:

    He?! De helft van mn berichtje weg :(
    Maar wilde nog even zeggen dat ik het goed vind dat je, ondanks dat het niet naar je zin hebt, er toch van probeert te genieten! Wel fijn dat er ook nog Nederlandse vrijwilligers zijn, kan je soms lekker ff Nederlands praten ;)
    Nou, nog veel succes en inderdaad: Geen zorgen, alles komt goed! :)
    We spreken elkaar snel weer!
    xx

  • 13 Mei 2014 - 12:17

    Ijtske:

    Het is iig een bijzondere ervaring ;).
    En linda, denk niet dat ik behoefte heb aan een nepalese tandarts, die zn billen met blote hand afveegt :s.

  • 13 Mei 2014 - 18:38

    Leonie:

    Baluhhh weer geen mocca baby in de familie :) nee hoor groot gelijk! Have fun en moeten snel een x gaan skypen..
    Ajuuuu

  • 13 Mei 2014 - 19:51

    Heleen:

    Hahaha, die IJtske! De tandarts vult alleen met rechts. :)

    Heerlijk zo'n uitgebreid verslag. Hoe langer, hoe beter!
    Nog steeds geen internetcafe gevonden waar je je foto's een beetje snel kunt uploaden?

    Huppekee, in de positieven! Voor je het weet zit je weer in ons kikkerlandje xx

  • 13 Mei 2014 - 22:14

    Cobie:

    Wat een ervaringen. Leuk om te lezen.

  • 14 Mei 2014 - 21:23

    Christel:

    Je maakt nog eens wat mee Arian! Ook wel heel bijzonder!
    Probeer er idd van te genieten! Nog even en ben je weer thuis!
    En misschien raak je zo aan de regels gewend dat je ze thuis ook gaat
    toepassen ;-)

    X

  • 15 Mei 2014 - 20:26

    Gerdien Van Zelst:

    hallo Arianne,

    wat geweldig om te lezen allemaal!
    ik heb veel bewondering voor je.
    blijf maar lekker schrijven en ons vermaken meissi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arianne

Actief sinds 28 Sept. 2011
Verslag gelezen: 348
Totaal aantal bezoekers 15623

Voorgaande reizen:

28 April 2014 - 12 Juli 2014

Trip to Nepal & Vietnam

30 September 2011 - 21 Oktober 2011

Trip to Java en Bali

Landen bezocht: